Reklama

  • Font size:
  • Decrease
  • Reset
  • Increase

Pilot do bramy - nie kupuj "okazji"

Wygoda z posiadania bramy wjazdowej czy drzwi garażowych otwieranych zdalnie jest bezdyskusyjna. By jednak w pełni korzystać z takiego rozwiązania, system musi być niezawodny.


Oczywiście sprawny system to sprawna centrala, napęd, fotokomórki, ale i taki drobiazg jak pilot. Przecież w praktyce to właśnie z tym niepozornym małym elementem mamy codzienny kontakt. Wystarczy, że nie zadbamy odpowiednio wcześnie o wymianę baterii w pilocie i już cały system automatyki jest niesprawny. Jednak problemy z otworzeniem wjazdu na posesję czy do garażu mogą wynikać nie tylko ze słabej baterii. 

Kłopoty mogą być konsekwencją korzystania z nieoryginalnego sterowania radiowego. Jeśli instalując system do automatycznej obsługi bramy, pokusiliśmy się o zakup tanich radioodbiorników i pilotów lub zamienników oryginalnych urządzeń, to możemy się spodziewać, że będą zawodne.

Na ogół to produkty nieatestowane, nie mające zgodności z jakimikolwiek normami. Często brak na nich oznaczenia CE i deklaracji zgodności, które są wymagane na rynku Unii Europejskiej i są podstawą do legalnego wprowadzenia produktu do obrotu również na polskim rynku. Mało tego, zdarza się, że na nieoryginalnych produktach jest znak bardzo podobny do znaku CE, ale oznacza coś zupełnie innego. Prawidłowy skrót CE pochodzi od francuskich słów Conformité Européenne, co oznacza zgodny z dyrektywami Unii Europejskiej. By móc nim oznakować swój produkt, musi on spełniać zasadnicze wymagania norm, które go dotyczą, a producent musi zadeklarować zgodność z tymi normami. Upodobniony do tego europejskiego znaku znak CE (litery są bliżej siebie, nie tworzą nachodzących na siebie równo okręgów, pozioma linia w literze E jest nieco krótsza) oznacza China Export, czyli produkt pochodzący z Chin i z europejskimi wymaganiami bezpieczeństwa nie ma nic wspólnego.

Przykład prawidłowego i zgodnego z prawem oznaczenia produktu znakiem CE wraz z umieszczonym numerem jednostki notyfikowanej, biorącej udział w procesie oceny zgodności: pilot FAAC XT2 868 SLH LR dystrybuowanych przez FAAC Polska Sp. z o.o.

Bądźmy więc bardzo uważni przy takich zakupach. Zdarza się nawet, że podrabiane jest logo danego producenta… A to już sprawa podlegająca prawu.

Jakość nieoryginalnych systemów sterowania radiowego jest gorsza, a co za tym idzie nie możemy mieć pewności, że będą działały niezawodnie. Może się okazać, że mimo teoretycznej sprawności całego systemu, bramy nie otworzymy, bo pilot nie będzie kompatybilny z resztą systemu. Rada na te problemy jest jedna – kupować wszystkie elementy u producenta napędów – tylko wtedy możemy posiadać dobrze działającą automatykę do bramy, a w razie kłopotów liczyć na pomoc autoryzowanego serwisu.

FAAC

napisz: admin(at)oknobrama.pl